5 ugers stressforløb med indkøringsplan

Forløb for virksomheder, der skal have en stressramt medarbejder tilbage til arbejdet efter en længere sygemelding

Når en medarbejder går ned med stress, er det ofte et tegn på, at medarbejderen ikke har mestret til fulde sine sociale færdigheder. Ofte drejer det sig om de selvbeskyttende og problemløsende færdigheder. Det er bl.a. færdigheder i at sætte grænser, sige fra, opfylde egne og andres behov, kommunikere og afstemme forventninger og mestre konflikthåndtering. Ofte bliver medarbejderen bevidst om de manglende færdigheder under sygedomsforløbet, men fra at vide til at handle, kræver det øvelse og opbakning.

Medarbejderen skal have motivationen, troen, håbet, lysten og modet til at øve og ændre uvaner. Den endelige proces foregår først, når medarbejderen kommer tilbage til jobbet og skal stå distancen. Med i bagagen har den sygemeldte minderne om den sidste tid på arbejdet inden sygemelding. Det er som regel minder om mange fejl, manglende hukommelse og koncentration, en lille selvtillid og et lavt selvværd. Minder der let kan skabe barriere for at vende tilbage til jobbet.

Med dette forløb opnår medarbejderen selvindsigt og får praktiske værktøjer og det kærlige skub, der skal til for at vende helt tilbage til jobbet.

Forløbsindhold

Indhold

  • At give medarbejderen indsigt i egne ressourcer og handlemåder.
  • Styrke medarbejderens kommunikation, for at han/hun styrker sin robusthed og undgår en ny sygemelding
  • At få medarbejderen godt tilbage til jobbet, hvor krav og ressourcer svarer overens via udarbejdelse af ”forslag” til indkøringsplan.
  • Forberedelse af møde med leder omkring tilbagevenden til jobbet
  • En opfølgningssamtale efter endt forløb og evt. sammen med leder

 

Udbytte for jer som virksomhed

  • Den sygemeldte medarbejder får en effektiv og stabil indkøringsperiode, med færre sygedage.
  • Den sygemeldte medarbejder opnår større robusthed, modstandskraft, arbejdsglæde og arbejdslyst i indkøringsperioden.
  • I får løbende opfølgning på den sygemeldtes situation og fremskridt, så I kan planlægge og prioritere opgaver og ressourcer.
  • I får få løbende ledersparring, med fokus på forventningsafstemning mellem leder og den sygemeldte medarbejder, så I har overblik over situationen.