Mestringsforløb 2

Et mestringsforløb over 12 uger for leder og medarbejder i samarbejde

Dette forløb har fokus på samarbejdet mellem Leder og på den kræftramte medarbejder. Det hjælper den kræftramte med at opnå selvindsigt og håndtere deres “nye” jeg efter endt kræftbehandling. Desuden tilbydes coachende samtaler med lederen og pårørende/kollegaer, som støtter lederen i at planlægge og kommunikere effektivt. Der er opfølgende samtaler over Teams med leder og medarbejder. Hotline, med svar inden for 24 timer.  Pakken sikrer en stabil indkøringsperiode med færre sygedage, og giver kræftpatienten en tryg tilbagevenden til arbejdet med en åben og værdifuld dialog med nærmeste leder.  

Programmet er udviklet på baggrund af vores grundlægger Charlottes personlige erfaringer med brystkræft og hendes 14 års ekspertise i at hjælpe medarbejdere med stress og alvorlige sygdomme tilbage i arbejde.

Forløbsindhold

Indhold

  • Omsorgsscreening: Telefonisk screening af medarbejderen før opstart af forløbet for at forstå deres situation og behov.

  • Stresshåndteringsforløb: Et 5-ugers forløb med andre kræftpatienter (maks. 4-6 personer) for at lære stresshåndteringsteknikker og opbygge et støttende netværk.
      
  • Opfølgningssamtale: En times opfølgningssamtale med medarbejderen for at evaluere fremskridt og justere indkøringsplanen.
      
  • Opfølgningssamtaler under indkøring: Løbende samtaler med medarbejderen over Teams for at sikre fortsat god indkøring samt sparring på evt. udfordringer.

     

  •  Ledersparring og opfølgning: Opfølgning med lederen under medarbejderens indkøringsperiode for at sikre optimal støtte og tryg kommunikation.

     

  • Coaching for nærmeste kollega: Coaching for medarbejderens nærmeste kollega for at støtte kollegaer og afhjælpe evt. tvivlsspørgsmål.

     

  • Hotline for ledere: Hotline støtte med svar inden for 24 timer under hele forløbet.

Målgruppe 

  • Dette forløb er for medarbejdere, der skal tilbage til jobbet efter kræft.

Udbytte for jer som virksomhed? 

  • Medarbejderfastholdelse: En medarbejder, der er bedre rustet til at håndtere sin nye situation, hvilket resulterer i en mere stabil, produktiv og tilfreds arbejdsstyrke og sikrer en laver medarbejderrotation og gøre det de kan og er bedst til (at work, I do,what I do best) Mindre rekruttering og et højere engagementet.
     
     
  • Lederinddragelse: For nærmeste leder betyder det, at de inddrages i processen. Dette gør dem i stand til at planlægge og prioritere ressourcer effektivt samt kommunikere med resten af teamet.
     
  • Trygt og kommunikativt forløb: Løbende forventningsafstemning mellem medarbejder og leder gør det muligt for lederen at planlægge ressourcer effektivt og koordinere med kollegaer. Medarbejderen føler sig støttet og hørt gennem hele forløbet.

     

  • Forbedret medarbejdertrivsel: Medarbejderen får selvindsigt og værktøjer til at håndtere deres ”nye” jeg i forhold til krav og ressourcer, hvilket styrker trivsel, arbejdsglæde og arbejdslyst.

     

  • Øget produktivitet: En effektiv og stabil indkøringsperiode med færre sygedage, som betyder at medarbejderen kan bidrag mere konsistent til virksomhedens mål.

     

  • Støtte til pårørende/kollegaer?: Coaching for pårørende hjælper dem med at støtte medarbejderen optimalt, hvilket bidrager til en mere støttede, fokuserede og stabil indkøringsperiode.

     

  • Øget samfundsansvar og social bæredygtighed